Nengi Omuku, née au Nigéria en 1987, vit et travaille à Lagos. Elle est diplômée de la Slade School of Art de l’University College London en 2012 et a aussi suivi une formation horticole et de fleuriste, le monde naturel est une source d’inspiration essentielle pour l’artiste.

Dans ses peintures, Nengi Omuku explore la nature, l’héritage et l’expérience psychologique intérieure. En utilisant le sanyan, un tissu Aso-oke serré tissé par le peuple Yoruba, elle présente des scènes de figures en mouvement, interagissant les unes avec les autres et avec le paysage environnant. Dans des états de repos ou de mouvement collectif calme, les figures de l’artiste semblent flotter et vaciller, invitant à des considérations sur l’intériorité, la spiritualité, la subjectivité et l’identité de groupe. Les peintures d’Omuku ne sont ni des portraits ni des paysages, et souvent la distinction entre les figures et leurs décors naturels est floue. Ses figures deviennent des allégories ambiguës de la mémoire sociale nigériane, peintes sur des morceaux de patrimoine culturel ancien.

Dernièrement, Nengi Omoki a exposé ses œuvres à l’international avec, en 2023, “As Water Never Touched” dans la Kristin Hjellegjerde Gallery à West Palm Beach en Floride, “The Dance of People and the Natural World” au Hastings Contemporary dans l’East Sussex ou encore “Parables of Joy” à la Pippy Houldsworth Gallery de Londres en 2022.

 

 

Nengi Omuku, born in Nigeria in 1987, lives and works in Lagos. She graduated from the Slade School of Art at University College London in 2012 and also trained in horticulture and floristry, the natural world is a key source of inspiration for the artist.

In her paintings, Nengi Omuku explores nature, heritage and inner psychological experience. Using sanyan, a tight Aso-oke fabric woven by the Yoruba people, she presents scenes of figures in motion, interacting with each other and the surrounding landscape. In states of rest or calm collective movement, the artist’s figures appear to float and waver, inviting considerations of interiority, spirituality, subjectivity, and group identity. Omuku’s paintings are neither portraits nor landscapes, and often the distinction between the figures and their natural settings is blurred. Her figures become ambiguous allegories of Nigerian social memory, painted on pieces of ancient cultural heritage.

Recently, Nengi Omoki has exhibited her works internationally with, in 2023, “As Water Never Touched” in the Kristin Hjellegjerde Gallery in West Palm Beach, Florida, “The Dance of People and the Natural World” at Hastings Contemporary in East Sussex or even “Parables of Joy” at the Pippy Houldsworth Gallery in London in 2022.